Anmeldelse: Tryllebindende koncert med Lars Jansson
af Mathæus Bech og Jens Rubin


Koncert med Lars Jansson Trio: Lars Jansson: klaver, Thomas Fonnesbæk: bas, Poul Svanberg: trommer
Koncertdato: 27. oktober 2011
Arrangør: Giant Steps (www.giantsteps.dk)
Spillested: Arne B, Svendborg
Rammen var sat for de tre musikere, der torsdag aften gæstede Arne B i Svendborg. Fra start af indhyllede de publikum i et slør af jazz, der bragte smilet og glæden frem i ansigterne, på hver eneste person, der var så heldig at gæste aftenens koncert. Denne aften var på alle måder en fantastisk aften i jazzens tegn, fyldt med spilleglæde og overskud fra scenen. Samt et publikum, der var dybt taknemmelig for deres musikalske præstation.

Spil dansk dag på svensk
Selvom det var 'Spil dansk-dag', havde Giant Steps denne aften valgt at besætte scenen med to-tredjedele svenskere. Det var på alle måder en god beslutning, da Lars Jansson er en af de pianister, der har betydet allermest for dansk jazz i nyere tid. Jansson får også meget støtte fra det danske publikum, og han har vundet mange danske jazzpriser gennem årene.

Jansson åbnede aftenen med en flot klaverintro over den klassiske standard 'Lover Man' hvorefter bandet kom på, og fulgte ham gennem tykt og tyndt. I intronummeret skulle hver af musikerne lige finde deres plads, men så blev der ellers fyret op under jazzkedlen. Med en god blanding af numre af alt lige fra rå jazz til smukke ballader, viste de hvorfor at man snakker om Lars Jansson trioen som et fænomen i dansk jazz.

Utroligt sammenspil
Et af aftenens nøgleord er sammenspil, fordi aftenens musikere er af den type der lytter mere end de spiller, og når man ikke har andet end klaver, bas og trommer er sammenspillet det der kan skelne en god koncert fra en dårlig. Deres utrolige øre for hinanden var stjerneklart, både i standarderne og i Janssons egne kompositioner. Noget af det der har gjort Lars Jansson til det navn han er i dag, er blandt andet hans utrolige sans for melodi og harmoni, som for alvor står klart i hans egne sange. Specielt balladen 'Hilda Smiles' (som han endda har vundet en pris for i Japan) er et pragt eksempel på Janssons kæmpe talent for komposition. Dog ville vi ikke, havde stået i vejen for flere af hans egne numre.

Det var ikke bare deres sammenspil, der var helt i top, som enkeltmusikere viste de sig også hver især værdige til deres ry. Med den ene djævelske solo efter den anden, spillet med et snedigt smil på læben og et glimt i øjet, fangede Thomas Fonnesbæk os medlyttere med sine hurtige basfingre. Og som en virkelig dygtig trommeslager, formåede Paul Svanberg at få os alle til at rocke med på beatet i de breakstykker, han så at sige cementerede med flotte fills. Dog kunne Svanberg, som faktisk er Lars Janssons søn, godt virke lidt indadvendt på scenen. Det var synd, for hans spil var i særdeleshed til mere. Det skal også siges at hvad Svanberg manglede i udstråling, vejede Jansson og Fonnesbæk meget op for i deres indbyrdes leg. En leg som publikum heller ikke var bange for at være med på. Der blev da også klappet flittigt efter soloerne.

Kuku Agami - En rapper i verdensklasse
Kuku trådte op på scenen og stillede sig ved siden af Makadem. Kuku Agami var desværre ikke blevet udstyret med en mikrofon og måtte pænt vente, til Makadem kunne undvære sin. Makadem trådte et skridt tilbage og Kuku Agami greb mikrofonen. Ud af ham væltede rap i verdensklasse! Kuku Agami fortryllede publikum med sin mørke blide stemme, og det var en super god kontrast til Makadems sang. Dog fyldte Kuku Agamis rap bestemt ikke nok! Samtidig kunne Makadem og Kuku Agami have ført deres stemmer sammen til en duet eller jam og dermed tage publikum hele vejen til stjernerne.

Sjældent set menneskelighed
Lars Jansson interesserer sig ikke kun for musik. Billedkunst og vin er blandt hans andre passioner som han indviede publikum i, i løbet af aftenen. Han fortalte for eksempel om dengang han var hjemme hos en stor spansk kunstner i hans hus i Barcelona, og om hvordan hans yndlings vin var steget markant i pris over de sidste par år. Alt det er med til at danne et billede af Lars Jansson, ikke blot som kunstner, men også som et utroligt sympatisk og hjertevarmt menneske. I det hele taget havde hele bandet en sjældent set menneskelighed, og en spilleglæde som var fuldstændig utilsløret.

Selv efter sidste tone blev det behagelige jazzslør som trioen så flot lagde i starten af sættet, ikke løftet fordi man tog den dejlige stemning og de vidunderlige toner med hjem i hjertet, som Lars Jansson så smukt og også energifuldt havde spillet frem sammen med Thomas Fonnesbæk og Poul Svanberg. Det var en særdeles vidunderlig jazzaften. Lad det ikke være den sidste.