|
Fem
stjerner
til Kjeld Lauritsen:
Hammond organ 7
|
Levede
op
til forventningerne
Dream
Jam 18. dec. 03
Af Frank Büchmann-Møller
Fyens Stiftstidende 20. dec. 03
KONCERT: I foråret havde musikforeningen i Svendborg, Giant Steps, en
afstemning om hvilke musikere, foreningens medlemmer helst ville høre
ved en koncert.
Valget faldt på sangeren Bobo Moreno, altsaxofonisten Benjamin Koppel,
pianisten Nikolaj Bentzon, bassisten Bo Stief og trommeslageren Kresten
Osgood, fem musikere, viste det sig, som aldrig tidligere havde spillet
sammen som orkester.
Allerede fra første nummer blev det dog tydeligt, at musikerne hurtigt
faldt i hak med hinanden, og i det næste, "I Feel Good", swingede
orkesteret utroligt i et veloplagt groove, som fik temperaturen og
stemningen til at stige til kogepunktet.
Stiefs stabile, stortonede basspil var et fast forankringspunkt, hvorom
Osgood kunne boltre sig. Han kan være lidt af en spradebasse, når det
slår ham, men denne aften spillede han ret disciplineret og
koncentrerede sig fortrinsvis om at få rytmegruppen til at swinge
optimalt, og det lykkedes til fulde, selv i "Just In Time", der blev
fremført i et ultrahurtigt tempo.
Koppel og Bentzon levede ligeledes op til alle forventninger. Koppel
kan ind imellem have lidt svært ved at strukturere sit spil, fordi hans
idéer er så mangfoldige og kommer så hurtigt til ham, men til gengæld
er det uhyre udtryksfuldt, og lige som for de øvrige musikeres
vedkommende, var han god til at fortælle en historie på instrumentet.
Det gælder også for Moreno, som udover en flot stemme og en charmerende
udstråling også virkelig evner at fortolke teksterne. Selv de mest
banale, som i "Stormy Monday", får han mest muligt ud af, fordi han til
dem holder en lidt ironisk distance, men alligevel videregiver sangens
budskab med både kropssprog og en eminent fraseringsevne.
Det blev en jamsession med mange højdepunkter, og hvor Morenos evne til
at skabe orden i et par kaotiske situationer blev sat på prøve, men alt
i alt blev det en ret så fornøjelig affære, hvor publikum fik alt det,
de kom for, og meget mere til.
|
Boblende
energi
Af Frank Bücmann-Møller
Jazz,
JazzKamikaze: Det var mildt sagt
overvældende, hvad den unge
kvintet JazzKamikaze præsterede ved Giant Steps præsentation af
orkesteret.
Det er ikke blot gruppens flotte sammenspil, der kan virke overvældende
ved en ind imellem meget kraftig energiudfoldelse, men også de enkelte
musikeres formåen. De er yderst talentfulde, er fantasifulde solister
og har allerede nu et teknisk overskud, der er uforligneligt.
Specielt den norske tenorsaxofonist Marius Neset demonstrerede en
forbløffende fingerfærdighed og blæseteknik, der til tider nærmede sig
opvisning, men i to ballader viste han, med hvor enkle midler han trods
alt kan formulere sig udtryksfuldt.
Den ligeledes norske guitarist Daniel Davidsen var noget mere moden i
sit spil og byggede sine soloer fortræffeligt op til medrivende og
spændende historier.
Den danske pianist Morten Schantz var hæmmet af en indbundet højrehånd
denne aften, men fik alligevel fremtryllet nogle smukke introduktioner,
bl.a. til Nesets ballade "Gina".
Den boblende energi og spilleglæde, der kendetegner alle i gruppen,
styres fornemt af den svenske trommeslager Anton Eger. Hans spil er
livligt, men aldrig larmende, og i det hele taget var det en konstant
fornøjelse at følge, hvor kontrolleret han hele tiden var.
Arne B, Svendborg: JazzKamikaze, torsdag aften.
Marius Neset tenorsaxofon, Daniel Davidsen guitar, Morten Schantz
klaver, Kristor Brødsgaard bas,
Anton Eger trommer.
|
Forstærket
over smertegrænsen
Af Frank Büchmann-Møller
JAZZ:
Latin Groove Orquesta
Der var let at holde varmen på Arne B, da Latin Groove Orquesta med
deres fængende cubanske rytmer automatisk fik publikum til at røre sig.
Det var umuligt at sidde stille.
Orkesteret spillede udelukkende kompositioner af el-pianisten Hernán
Lugano, som har en glimrende sans for iørefaldende melodier, der minder
lidt i stilen om både Herbie Hancocks og Horace Silvers temaer fra
70'erne.
De to blæsere havde et perfekt sammenspil, men mens tenorsaxofonistens
soloer var temmelig intetsigende, skal jeg love for, at den unge
trompetist Alexander Abreu Maresa havde noget på hjerte - og han kom ud
med det. Hans spil var inspireret, potent og højtflyvende, tydeligt
beslægtet med hans hjemlige helt Arturo Samdoval, og så havde han en
fornem evne til at bygge sine soloer op med mening i. Han var absolut
orkesterets bedste solist.
Rytmegruppen med trommeslager og congaspiller holdt ganske godt liv i
foretagendet, og der blev gået til den med energi, også nogle gange
lidt rigeligt, når Maresa trak dem med op.
Det eneste minus var, at musikken var forstærket til over smertegrænsen
- langt over, hvad det lille lokale kunne klare.
Arne B, Svendborg, torsdag aften: Latin Groove Orquesta. Alexander
Abreu Maresa trompet/flygelhorn, German Velazco
sopransax/tenorsax/fløjte, Hernán Lugano el-klaver, Felipe Cabrera
el-bas, Pepe Mendoza congas, Calixto Oviedo trommer.
|
Musikskolerne
går til jazzscenen
Af journalist Michael Larsen Hansen
En ualmindelig råkold martsaften i Svendborg var det alligevel til at
få varmen og komme i godt selskab, hvis man gik ind på spillestedet
Arne B. Den lokale rytmiske musikforening Giant Steps havde inviteret
musikskolerne fra Svendborg og Søndersø indenfor, så de kunne prøve
kræfter på en “rigtig” scene ude i byen. Efter de unge mennesker havde
været i ilden, var alle enige om, at det havde været en god aften.
Damusa Nyt fandt med nød og næppe en ledig plads - koncerten
Musikskolerne går til jazzscenen Af journalist Michael Larsen Hansen
Ung Jazz trak nemlig fulde huse. Selv det garvede stampublikum af
jazzentusiaster tog rigtig godt imod de unge musikskoleorkestre og
blev, som aftenen skred frem, overrasket over numrenes kvalitet. En af
dem, der kommer jævnligt for at nyde jazzmusik på Arne B, er Hervé på
52 år, som selv spiller saxofon, og vi spurgte ham under koncerten,
hvad han syntes. “Det er rigtig godt, at de får muligheden for at komme
ud og få et publikum, og man kan godt fornemme, at nogen af dem
virkelig kan blive til noget, og det er spændende at høre, og så synes
jeg, at niveauet ganske pænt”. En del blandt publikum denne aften var
naturligvis også forældre til de unge, eller de unges kammerater, men
flere af stedets faste gæster gav udtryk for det samme som Hervé. Det
er godt at komme udenfor musikskolen Efter koncerten tog vi en snak med
et par af de unge mennesker, der optrådte. De var, for at sige det lige
ud, godt oppe at køre - det havde været en rigtig god oplevelse for
dem. En af dem var den 14 årige Ganeshwar som spiller klaver i
Svendborg Musikskoles nye Almost Big Band SVEMABB under ledelse af
saxofonisten Heine Fich Jespersen. Han sagde om koncerten; “Jeg har
aldrig været på en Jazzklub før, og jeg har aldrig prøvet at spille et
sådant sted, men det er rigtig fedt. Jeg er meget glad for oplevelsen,
og jeg vil meget gerne prøve det igen” Ganeshwar betroede Damusa Nyt,
at han efter denne aften var blevet endnu mere opsat på at prøve at
forfølge en professionel karriere. En anden musiker var den 18 årige
Johanne på saxofon, som også spillede i SVEMABB, og hun sagde om
aftenens forløb; “Det er fedt. Det er en helt anden stemning, end når
vi øver nede på musikskolen. Den gode stemning giver en god gejst, og
selv om mange blandt publikum nok er forældre, så giver det alligevel
en helt anden stemning sådant et sted her. Så det er rigtig godt, at vi
kommer ud at spille på den her måde og får spillet for andre end vores
forældre.” For lige at efterprøve, om det positive indtryk også gjaldt
forældrene spurgte vi Ganeswah’s far om, hvordan han oplevede det; “
Det er virkelig dejligt at høre ham spille. Musikken giver ham styrke
og en god balance, og hvis han fortsætter med det, er jeg sikker på, at
det også ruster ham bedre til at tage en uddannelse. Jeg er 100 %
sikker på, at et arrangement som det her, giver ham endnu mere lyst til
at fortsætte. Jeg tror også, at det sociale samvær med jævnaldrene, og
at han kommer i kontakt med mange danskerne gavner hans integration i
det danske samfund”. En oplagt ide for andre spillesteder Sidst men
ikke mindst spurgte vi en af arrangører fra Giant Steps, Pia Blohm, om
hendes syn på aftenen, og hun sagde; “ Vi vil gerne være med til at
opdyrke det lokale vækstlag her i foreningen, og jeg vidste godt at der
var gang i noget jazz på musikskolen, og så tog vi en snak med dem om
at præsentere dem på en mere professionel scene. Jeg tror bestemt, at
vi vil gentage det, så også nogle andre musikskoler i det sydfynske
område kan få chancen her. De unge er jo også et fremtidens publikum,
og nogle af dem ender muligvis professionelle musikere. Jeg synes
niveauet er ret højt; du så jo selv den lille trompetpige på tolv år,
som allerede er knaldgod. Jeg vil i hvert fald anbefale vores
“spillestedskolleger” at gøre noget tilsvarende. Det kan jeg kun
opfordre dem til. Jeg var overrasket over, at der alligevel var så
mange af vores faste publikummer, selvom der naturligvis var mange
forældre og venner til de unge. Der var fuldt hus - så jeg er
tilfreds”. Således gik man alligevel smånynnende ud i det kolde
sydfynske aftenmørke, opmuntret ved tanken om de spor, en sådan aften
havde sat sig hos de unge mennesker. |
|
|
Veronica
levede sig flot
ind i sangene
Veronica
Mortensen med band 8. jan. 04
Af Frank Büchmann-Møller
Fyens Stiftstidende
Sangerinden Veronica Mortensen sagde i Fyens Stiftstidendes interview
med hende sidste fredag, at "Hvis man vil tage folks opmærksomhed, må
man have noget på hjerte".
Dette budskab levede hun fint op til ved koncerten på Giant Steps
torsdag aften, hvor hun blev akkompagneret af en fornemt spillende
kvartet bestående af pianisten Mads Bærentzen, keyboardspilleren Morten
Ramdrup, bassisten Jens Jefsen og Morten Ærø bag trommerne.
Mortensen lever sig ind i sangene og afleverer dem til os i
fortolkninger, der er rige på dynamisk variation, og derved fastholdes
publikums interesse samtidig med, at sangens indhold kommer bedre frem.
Størst og smukkest kom dette til udtryk i balladerne "Crazy, He Calls
Me" og Stevie Wonders betagende "Make Sure You're Sure", hvor den
sidstnævnte tillige blev fremført i et godt arrangement, der fulgte
tekstens stigende intensitet. Spændvidden i Mortensens udtryk
suppleredes yderligere af hendes udlægning af "He's My Man" kun
ledsaget af bassen, hvor den underfundige og humoristiske tekst blev
afleveret med sensualitet, elegance og stor charme.
Rytmegruppen fungerede upåklageligt med Bærentzen og Ærø i legende
humør. Bærentzen hører til en af de teknisk mest velfunderede af de
unge pianister, men denne aften viste han også stor klasse som
akkompagnatør, specielt i de to ballader, hvor hans spil var smukt
afstemt.
Eneste anke gælder Jefsen, som jeg kunne ønske mig ville lade
bastonerne klinge lidt mere igennem under akkompagnementet. Oftest blev
de spillet alt for staccato, så bassen lød som en papkasse uden bund,
og det var synd.
Jeg vil glæde mig til et gensyn med Veronica Mortensen, for hun har
meget at byde på. Næste gang må hun meget gerne synge mere end to
ballader, da aftenen tydeligt viste, at hun her har en af sine
stærkeste sider.
|
Uforglemmelig
koncert
* * * * * *
Af Frank Büchmann-Møller
Artiklen bragt i FYENS STIFTSTIDENDE 29. april 06
KONCERT: "Mazur/Jormin/Jørgensen"
Det var tre ualmindeligt kreative musikere, der gav koncert i Svendborg
torsdag aften. Slagtøjs-dronnningen Marilyn Mazur havde allieret sig
med den norske trompetist Per Jørgensen og svenske Anders Jormin på
bas, og sammen skabte de nogle aldeles unikke musikalske forløb, hvor
øjeblikkets inspiration og den gensidige respekt for hinanden var
nøgleordene.
Jeg har aldrig hørt Per Jørgensen være mere i sit es end denne aften.
Hans trompetspil, der kan siges at være et konglomerat af Don Cherry og
Miles Davis tog hele tiden uventede drejninger, men hans sang er noget
helt for sig selv og tydeligt afrikansk inspireret.
Udtryksfuld
Både med og uden tekst, i falset og i det normale leje, var den
udtryksfuld og dramatisk, til tider besværgende og hypnotisk, når de
andre to kom til med deres akkompagnerende stemmer. Samtidig var den
ledsaget af et kropssprog, der matchede udtrykket perfekt.
Mens Jormin var det klippefaste omdrejningspunkt, var det først og
fremmest sammenspillet mellem Mazur og Jørgensen, der skabte de mange
magiske øjeblikke.
Hun var en levende blæksprutte, der dansende og legende let betjente
hele det store udstyr med stort overblik og musikalitet, hvor hun
undertiden fik trommerne til at tale på en så levende måde, at begrebet
"talking drum" fik en ny og bredere dimension.
Løst strukturerede
De enkelte numre var meget løst strukturerede med masser af plads for
den enkelte at udfolde sig på.
Nogle af dem begyndte med smukt og stemningsskabende klaverspil af
Mazur, hvor de andre efterhånden fulgte op i hendes spor, og når
musikken kørte i et godt groove sat i værk af Jormin, gik hun over til
percussion og trommer, og herfra tog musikken så nye retninger, hvor
alt kunne ske.
Der var ikke ét kedeligt mikrosekund under hele denne uforglemmelige
koncert, der var et bevis på, at musikalsk kreativitet er grænseløs,
når åndedræt, sang, kropssprog og instrumentbehandling fra alle
medvirkende går op i en højere enhed.
Mazur/Jormin/Jørgensen på Giant Steps i Svendborg torsdag aften.
* Marilyn Mazur,
klaver/trommer/percussion/vokal
* Anders Jormin bas/vokal,
* Per Jørgensen trompet/percussion/vokal
|
Uforglemmelig
jazzoplevelse
* * * * *
Af Frank Büchmann-Møller
Koncert
med rigdom af detaljer
JAZZ: Jakob Davidsen: "Mangfoldighed"
Pianisten og komponisten Jakob Davidsen holder sig lidt tilbage fra
offentlighedens søgelys, men han burde være langt mere kendt, end han
er, for han har rigtig meget at byde på.
De sidste godt 15 år har han helliget sig arbejdet med at få klassisk
og jazz til at arbejde sammen, først og fremmest med sit Crossover
Ensemble og i Zapolski Kvartetten, og nu med sit nyeste projekt
Mangfoldighed, hvor han hylder mangfoldigheden i livet, samfundet,
naturen og kunsten.
Aftenens hovedværk var suiten "Mangfoldighed", der varede hele første
sæt. Spændvidden i udtrykket er lige så stor, som titlen antyder, for
der var sekvenser lige fra folkemusik til nutidig kompositionsmusik og
selvfølgelig jazz.
Værket er overmåde spændende med en rigdom af rytmiske, harmoniske og
klangmæssige detaljer, og samtidig udviste Davidsen stor fantasi i
udnyttelsen af instrumenterne.
Ved at bruge violin og cello sammen med trompet og saxofon opnås en
blødere og mere varieret klang, end hvad fire blæsere kan præstere, og
valget af strygerne John von Daler og John Ehde var et scoop. Specielt
Ehde spillede utroligt smukt, bl.a. i 2. sæts "Mahatma" - en hyldest
til Ghandi - og "Colmar", hvor hans melodifortolkninger rent ud sagt
var gribende.
Davidsen gav os denne aften en uforglemmelig musikalsk oplevelse, hvor
alle medvirkende præsterede fremragende og dybt professionelt spil.
Koncerten var et led i en promotionturné, idet "Mangfoldighed" netop er
udgivet på Calibrated.
|
Fin
Chick
Corea-hyldest
i Svendborg
Af Frank Büchmann-Müller
Jazz, "Return To Forever Tribute
Trommeslageren Jacob Roved er kapelmester i projektet, der hylder Chick
Corea og hans to banebrydende lp'er fra begyndelsen af 1970'erne:
"Return To Forever" og "Light As A Feather".
Til lejligheden har Roved samlet et stærkt hold musikere, der alle er
velbevandrede i brasiliansk musik, suppleret med den herboende
brasilianske percussionist Afonso Correa.
Et absolut must for at spille Coreas musik er, at rytmegruppen besidder
et stort drive og en fjerlet, dansende og spændstig indgang til
musikken, og det var absolut tilfældet her.
Roved og Correa supplerede hinanden perfekt, godt understøttet af den
tyske el-bassist, Florian Rynkowski, der var fast som en klippeblok
hele vejen.
Den intense rytmegruppe inspirerede pianisten Thomas Clausen og
fløjtenisten Jan zum Vohrde til at spille mere rytmisk varierede soli,
end de plejer, med fint resultat og med færre klichéer til følge. I
"Captain Marvel" leverede zum Vohrde sin bedste solo, fremadrettet og
med stort overskud, ligesom Clausen i "La Fiesta".
Sangerinden Vini Kjærsgaard gjorde det også godt. Helt i tråd med
traditionen var hendes sang uden vibrato, men hvor dette hos nogle
sangerinder kan være en prøvelse at lytte til, blev Kjærsgaards varme
og mørke alt aldrig skærende.
Jeg ville godt have hørt mere end blot en enkelt kort rytmisk duel
mellem Kjærsgaard og Correa, ligesom det også ville have været oplagt
med nogle chase mellem Roved og Correa, men det kommer måske en anden
gang?
Om koncerten
Gigant Steps, Svendborg, torsdag: Return To Forever Tribute med Vini
Kjærsgaard, vokal, Thomas Clausen, el-klaver, Jan zum Vohrde, fløjte,
Florian Rynkowski, el-bas, Jacob Roved, trommer, og Afonso Correa
percussion. percussion. |
|