Om Giant Steps
Rytmisk Musikforening Giant Steps afvikler årligt omkring 40 koncerter med jazz- og verdensmusik i alle dens mangfoldige afskygninger - alt sammen i et spændende og farverigt mix af lokale, regionale, nationale og internationale orkestre. Foreningen har formået at etablere et attraktivt spillested, der både har national og international bevågenhed. Giant Steps er ligeledes en vigtig medspiller, når det drejer sig om at give landets mange dygtige musikere inden for jazz /verdensmusikgenren en platform og et udstillingsvindue.
Foreningen er meget optaget at give muligheder for vækstlaget og er bestemt ikke bange for at præsentere de mange unge søgende talenter, som går helt nye veje, hvilket også afspejler sig i valget af orkestre, ensembler og solister. Vi ønsker at udfordre vaner og vante billeder, sætte nysgerrigheden højt og ikke udelukkende satse på den sikre hest.
Bands, hvis originale musik fortjener særlig opmærksomhed, vil vi gerne give en anerkendelse og et skub frem i rampelyset. Alt sammen serveres i afslappede rammer med nærhed og fællesskab som vigtige ingredienser.

Foruden de faste ugentlige koncerter torsdag aften, disker Giant Steps et par lørdage eftermiddage pr. sæson op med "Lunzz & Lun Jazz".

Giant Steps modtager en årlig honorarstøtte fra Statens Kunstfond  og Svendborg Kommune. Dertil kommer indtægter fra ca. 400 kontingentbetalende medlemmer samt en lang stribe lokale sponsorer.

En ulønnet arbejdende bestyrelse og et hold på ca. 25 frivillige medhjælpere sørger for at løse de mange opgaver, der er forbundet med at drive en musik/koncertforening. For at Giant Steps kan forblive en professionel og velfungerende koncertvirksomhed, har bestyrelsen desuden ansat en lønnet deltidsmedarbejder til at klare en række af de større arbejdsopgaver som administration, PR og booking.

I 2002, allerede to år efter foreningens start, modtog Giant Steps Den Fynske Jazzpris, og i 2006 prisen som Årets Jazzspillested. Derudover er Giant Steps flere gange blevet belønnet med midler fra Statens Kunstfonds ekstraordinære tilskudsordning for at udvise høj kvalitet i musikprofilen og demonstrere vilje og evne til kunstnerisk fornyelse. Vi får ydermere ofte roser af de musikere, der besøger os. Dels fordi de får en fin behandling - men så sandelig også fordi vi har et meget opmærksomt og dedikeret publikum. Der bliver kort sagt lyttet - og snak foregår kun i pauserne.Også fra Svendborg Kommune har foreningen på det seneste fået nogle ekstra skulderklap. Kommunen har således brugt Giant Steps i deres markedsføring, bl.a. i kampagnen Flyt Til Svendborg, og Giant Steps er kommet med i Svendborg Kommunes kulturkanon. I 2020 modtog Giant Steps Svendborg Kommunes Kulturfællesskabspris.

Giant Steps har tradition for at samarbejde med lokale kulturaktører. I foreningens arbejde med at udvikle konceptet for koncertoplevelser og gå nye veje er det oplagt at blande sig med byens andre tiltag på kulturscenen. Et samarbejde på tværs kan være med til at styrke hinandens aktiviteter og tiltrække nye publikumsgrupper.
Giant Steps har desuden fokus på de unge, som da også i årenes løb har deltaget aktivt både bag og på scenen. De unge har været involveret i alt fra bestyrelsesarbejdet, som teknisk medhjælper, entrémedhjælper, værter - og en af byens helt unge filmentusiaster har produceret en Giant Steps-reklamefilm. Foreningen har endvidere præsenteret masser af unge musikalske talenter i årenes løb, bl.a. ved Giant Steps' UNG JAZZ GIR DEN GAZZ-arrangementer, hvor unge lokale upcommingbands træder op. Og sådan skal det fortsat være. De unge skal være med til at præge Giant Steps, og foreningen giver gerne plads til talentudvikling. Når man ser tilbage i Giant Steps' historie, viser det sig også, at foreningen har været med til at bane vejen for flere af tidens yngre kendte professionelle musikere, som netop har "trådt deres barnesko" i Giant Steps.

Derudover har Giant Steps helt særlige koncert-medlemsfordele for unge under 25 år og studerende.
En gang om året præsenteres "Giant Steps I Børnehøjde" - en søndagskoncert for børn og barnlige sjæle med professionelle kunstnere/musikere, der har erfaring med at optræde for børn.
Med et års forsinkelse p.gr.a. Covid-19 fejrer Giant Steps sit 20 års jubilæum i efteråret 2021.

Koncerterne finder sted på SIMAC, Nordre Havnevej 4, Svendborg.